باغبان کوچولو

آموزش نگهداری از گلها و گیاهان

باغبان کوچولو

آموزش نگهداری از گلها و گیاهان

ژربرا - آلسترومریا - شامه دورا - فرفیون

فرفیون
نام علمی: Euphorbia milli خانواده: EUPHORBIACEAE زمان گلدهی: بهار- تابستان، در شرایط مناسب سرتاسر سال نیازها: مکان آفتابی، مخلوط ماسه، خاکبرگ، خاک باغچه با نسبت های مساوی، هوای گرم و خشک که خوب تهویه شود، حداقل حرارت قابل تحمل آن ۷ درجه سانتیگراد است. در دوره گلدهی خاک باید مرطوب نگهداشته شود ولی غرقابی نگردد، بقیه مدت سال در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. در بهار و تابستان، دو هفته یک بار از کود مایع به غلظت ۲ گرم در لیتر استفاده شود. سیستم ریشه ای آن نسبتاً کوچک است و می توان آن را چندین سال در یک گلدان باقی گذاشت. شیره آن سمی است و ایجاد التهاب پوستی می کند. ازدیاد: قلمه سرشاخه به طول ۸ سانتی متر در اواسط تابستان و در درجه حرارت ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتیگراد.


شامه دورا
نام علمی:Chamaedorea Elegansخانواده:PALMACEAE نیازها: مناسب برای پشت پنجره های شمالی و شرقی، هرچند وقت سطح برگ ها را با آب مقطر ولرم شست وشو داده و برگ های تغییر رنگ داده را از ساقه جدا کنید. هفته ای یکبار باید خاک آن را غرقاب نمود، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود. در فصل بهار و تابستان ماهی یک بار از کود مایع استفاده کنید.ازدیاد: از طریق کاشت بذر تازه در بهار درون خاکبرگ، مدت دو سال نشاءها را در محیطی گرم و مرطوب با درجه حرارت ۳۰-۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

آلسترومریا
نام علمی: Alstro meria spp.خانواده:ALSTROMERIACEAEگیاه دائمی با ریشه های غده ای که گلهای زیبا و فراوان آن در فصل تابستان ظاهر می شوند و گلها دارای عمر طولانی بوده و به صورت گل بریده مورد استفاده قرار می گیرند.نیازها: مکان آفتابی و محفوظ از باد و باران، خاک غنی از مواد آلی و دارای زهکشی خوب، حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتیگراد است ولی در زمستانهای سرد باید روی غده های در حال استراحت گیاه را با یک لایه خاک پیت و یا خشک پوشاند.ازدیاد: از طریق کاشت بذر یا تقسیم گیاه در اول بهار امکان پذیر است.

ژربرا
نام علمی:Gerbera Jamesonii hybrid خانواده: COMPOSITAE این گیاه دارای گلهای مینایی شکل پرگلبرگ و یا کم گلبرگ به قطر ۵ سانتیمتر در رنگهای قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید با مرکز زردرنگ است. زمان اصلی گلدهی آن اوایل تابستان تا اواخر پاییز می باشد ولی در بهار و زمستان نیز آن را به گل می نشانند. (کاشت گلخانه ای) برگها کرکدار و لوب دار به طول ۱۵ سانتیمتر هستند. انواع پاکوتاه به بلندی ۳۰-۲۵ سانتیمتر بیشتر به عنوان گیاه گلدانی استفاده می شوند و انواع پابلند به عنوان گل بریده به فروش می رسند.نیازها: مکان روشن که حداقل نیمی از روز آفتابگیر باشد، نگهداری گیاه برای سال بعد مشکل بوده و گلهای ضعیفی تولید خواهد نمود. نیاز به خاک سبک و نسبتاً مرطوب دارد. حداقل دمای قابل تحمل آن ۲۱- ۱۰ درجه سانتیگراد است.ازدیاد: از طریق کاشت بذر در ۱۸-۱۳ درجه سانتیگراد در پاییز یا اول بهار و یا تقسیم گیاه در اوایل بهار امکان پذیر است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد